Vad betyder ordet Qigong?

QiGong betyder ”en konst att träna för livskraft eller livsenergi”.

Vad är Medicinsk Qi Gong?

Medicinsk Qi Gong är en fler tusenårig kinesisk metod för att öva och stärka sin (Qi) livskraft med. Det är en form av egenvård från Kinas rika skattkammare av metoder för att balansera och stärka människans både fysiska och psykiska välbefinnande. Detta uppnås med långsamma rörelser som görs med fullständig närvaro, koncentration och naturlig andning, vilket möjliggör effekter som går bortom vad som är möjligt med enbart rörelser. Qigong är också en viktig del av traditionell kinesisk medicin.

Qi Gong är ett verktyg med vars hjälp man kan behandla sig själv och förebygga problem vid regelbunden träning. Det är som att ha sin egen hälsokälla där man kontinuerligt kan hämta friskt vatten att dricka.Genom Qigong övning skaffar man sig balans och harmoni.
Regelbunden träning motverkar bl.a. utbrändhet och stress, avlägsnar muskulära spänningar och smärtor, förbättrar cirkulationen i kroppen, ger bättre sömn, minskad infektionskänslighet och gör att man känner sig piggare och har mera ork.

Varför träna QiGong?Qigong är en form av självträning, både för kropp och själ som stärker Jing – konstitutionen, essensen, balanserar Qi – energin, livskraften, lyfter Shen – själen. -är numera en välkänd metod för att få mer energi och bli av med olika former av värk. -är en behaglig och rolig träningsform som alla kan utöva.-passar alla, ung som gammal, frisk som sjuk.-är en bra träningsform för att motverka stress och inre spänningar.

-förbättrar blodcirkulationen och ökar ditt immunförsvar. -har i Kina ryktet om sig att hålla människor yngre längre.-är en djup kunskap men inte mystisk.
Träningen förbättrar koncentrationen och inlärningsförmågan samt främjar kreativiteten och det psykologiska välbefinnandet.
Genom de meditativa rörelserna bygger man upp balansen mellan Yin & Yang.
Med regelbunden träning höjer man sakta men säkert upp sin energinivå.

Man blir piggare, får bättre hållning, vilket i sin tur gör att man känner sig friskare och yngre.

De åtta silkesbrokaderna 

De exakta detaljerna har gått förlorade i historien. Vissa forskare hävdar att de åtta silkesbrokaderna utvecklades på 1100 talet av Marshal Yueh Fei. Andra tillskriver dem Chong Li-quan, en av de åtta odödliga i den kinesiska folksägnen. Denna serie övningar har flera ändamål, bl.a.:*Stärker muskulaturen i rygg, axlar, nacke och ben.*Vitaliserar de inre organen*Ökar immunförsvarsystemet*Rensar kroppen från toxiner och stagnerad Qi.*Tänjer muskler, hälsenorna och aktiverar Qi meridianerna.

Övningarna kan utföras som en fristående serie eller som uppvärmningsövningar, men även för att varva ner. Varje rörelse är kopplad till ett inre organ och en Qi meridian, så när hela serien utförs bör den göras i korrekt ordning för att uppnå maximal effekt.

1. Att bära upp himlen med båda händerna
Hälsofördelar Djup och mjuk andning bidrar till att sänka hjärtrytmen och blodtrycket. Muskeluttänjning (stretching) hjälper till att slappna av stela och spända muskler. Att stå upprätt rätar ut ryggmusklerna och ryggraden. Många kinesiska helare anser att denna övning reglerar och förbättrar funktionen för hjärtat, lungorna, magen, mjälten och levern. Den stimulerar alla de inre organen i överkroppen. The Triple Warmer eller trippel värmaren stimulerar hjärtat, lungorna och magen. Ett rent och lugnt sinne minskar åverkan av negativ stress på kroppen. Axlar och triceps tränas. Knäböjandet tränar framsidan av låren.

2. Att spänna bågen
Hälsofördelar
Ryttarställningen formar och stärker benen, knäna, midjan och ryggmusklerna. Axlar, biceps och armar formas och stärks. Många kinesiska helare anser att denna övning hjälper att reglera och förbättra njurfunktionen. Balanssinnet och hjärnfunktionerna förbättras av koordinerade rörelser. Muskeluttänjning (stretching) hjälper till att slappna av stela och spända muskler. Att stå upprätt rätar ut ryggmusklerna och ryggraden. Ett rent och lugnt sinne minskar åverkan av negativ stress på kroppen. Ökad hjärttakt och andningstakt ger kardiovaskulära fördelar. Användandet av bildspråk har positiva effekter på mentala funktioner och prestanda. Att använda båda kroppshalvorna (genom spegelvända rörelser) kan ha positiva effekter på rättandet av den kroppsliga strukturen och ökar koordinationen. Långsam, djup och regelbunden andning har en positiv påverkan på humöret, energinivåerna och piggheten, samtidigt som den förbättrar lungfunktionen. Denna övning tränar dessutom ögonmuskulaturen.

3. Separera himmel och jord (att lyfta en arm i taget)
Hälsofördelar
Stärker och tänjer armarna, axlarna, ryggen och buk muskulaturen. Öppnar upp bröstet för djupare andning. Många kinesiska helare anser att den här övningen hjälper till att reglera och förbättra mjälte och magfunktionen. Inom åtskilliga spiralenergi tekniker använder man sig av rotation och böjning av handleder. Balanssinnet och hjärnfunktionerna förbättras av koordinerade rörelser. Muskeluttänjning (stretching) hjälper till att slappna av stela och spända muskler. Ett rent och lugnt sinne minskar åverkan av negativ stress på kroppen. Ökad hjärttakt och andningstakt ger kardiovaskulära fördelar. Att använda båda kroppshalvorna (genom spegelvända rörelser) kan ha positiva effekter på rättandet av den kroppsliga strukturen och ökar koordinationsförmågan. Långsam, djup och regelbunden andning har en positiv påverkan på humöret, energinivåerna och piggheten, samtidigt som den förbättrar lungfunktionen.

4. Den visa ugglan tittar bak (att titta bakåt)
Hälsofördelar
Tränar nackmusklerna. Tränar ögonmuskulaturen. Balanssinnet och hjärnfunktionerna förbättras av koordinerade rörelser. Muskeluttänjning (stretching) hjälper till att slappna av stela och spända muskler. Ett rent och lugnt sinne minskar den negativa stressens åverkan på kroppen. Att använda båda kroppshalvorna (genom spegelvända rörelser) kan ha positiva effekter på rättandet av den kroppsliga strukturen och ökar koordinationen. Långsam, djup och regelbunden andning ökar syresättningen av kroppen.

5. Slå med arga ögon (tiger ögon)
Hälsofördelar
Ryttarställningen stärker låren, ryggen och det kardiovaskulära systemet. Axlar och handleder tränas. Balans och koordination förbättras. Ansikts- och ögonmuskulaturen tränas. Känslor av ilska och andra emotionella spänningar avtar. Andningen är djup och frekvent vilket leder till ökad syresättning av blodet. Enligt traditionell kinesisk medicin, hjälper denna övning till att stimulera och vitalisera levern. Mod och hårdförhet alstras genom att man söker framkalla kampvilja.

6. Att lyfta på hälarna
Hälsofördelar
Att lyfta hälarna upp och ner genom att använda kroppens eget viktmotstånd, eller genom att lägga till ytterligare extern vikt, stärker och bygger upp vad- och lårmuskulaturen. Höfter och ländrygg tränas och hälsenan tänjs ut. Fot- och ankelmuskulaturen tänjs ut och tränas. Tänjning och sträckning av ryggraden rätar ut och stärker ryggmuskulaturen. Enligt traditionell kinesisk medicin stimulerar denna övning immunsystemet och hjälper till att rensa kroppen från olika åkommor.

7. Den stora björnen vänder från sida till sida
Hälsofördelar
Traditionell kinesisk medicinlitteratur och qigong litteratur hävdar att denna övning främjar hjärtat och lindrar halsbränna. Att träna lungorna bidrar till att absorbera syra och kontrollera halsbränna (Hsin For). Ryttarställningen stärker och formar ben och ländrygg. Att röra kroppen medan man står i denna ställning har en aerobisk effekt, om rörelsen upprepas många gånger. Böjningar och vridningar vid midjan tänjer och stärker höfterna, buk- och ländryggsmuskulaturen. Att stå vänd åt sidan och vrida kroppen och blicken framåt tänjer och stärker övre delen av ryggen och triceps. Stelhet förebyggs genom att ryggraden varsamt vrids och rättas ut.

Variation7a. Stilla hjärtats eld

Hälsofördelar
För hjärta och tunntarm plus njurar (vatten & eld elementet)

8. Att hålla fötterna med händerna
Hälsofördelar
Sträcker och tänjer ut ländryggsmuskulaturen. Spegelvändning av rörelsen tillför ökad blodgenomströmming i bålen. Tränar både quadriceps (stora lårmuskeln) och knäsenan såväl som höftböjarmuskulaturen. Massage ökar blodcirkulationen och ger känsla av välbehag i ländryggsområdet. Ryggböjningar stärker bålen och ländryggen, samt stimulerar olika meridianer i kroppen.

”Mens sana in corpore sano – a healthy mind in a healthy body!”

Juvenal – Roman poet

Vi är godkända av miljö i Malmö kommun